Sundhed

Nyheder

Historier

Dans i Aalborg

Dans for voksne i Aalborg

Dans er utroligt sjovt. Men det er også utroligt sundt. Når du danser forbedres din balance, og du får mere kontrol over din krop. Dans

Mest populær

Mest populære historier

Sundhed

Når det kommer til sundhed, findes der både fysisk- og mental sundhed. Det er vigtigt at være opmærksom på begge dele, men samtidig har de to aspekter rigtig meget med hinanden at gøre. Når man er fysisk sund, både ved indtagelse af sund mad, en ordentlig soverutine og ved ugentlig motion, kan det også mærkes mentalt. Og omvendt, hvis man har det godt og der er ro på det mentale, så får man også et større overskud til at være fysisk sund.

De fleste har prøvet at være på en slankekur for at forsøge at tabe sig, og mange svæver altid mellem at være på slankekur og mellem at søge efter en ny slankekur, mest fordi de føler, at de aldrig rigtig kommer i mål. Det vil vi gerne give vores bud på, hvordan man kommer.

Fysisk sundhed handler om vaneopbygning

Det her kommer til at lyde skørt, men: der findes ikke en slankekur, der virker. Hvis der gjorde det, ville der ikke findes så mange, som der gør i dag. Alle slankekure, som du kan læse om på internettet og i slankebøger, såsom 5:2 kuren, juicekur og dukan kuren, kan alle sammen hjælpe dig med at tabe dig, men så snart du stopper på disse kure, vender vægten retur.

Tricket er, at finde en slankekur, som du kan være på resten af dit liv; vaneændring er nøgleordet her. Det kræver masser øvelse at ændre sine vaner, men det er ikke umuligt, og øvelse gør mester. Når man opbygger nye vaner, går man ud over sin comfortzone, og det er lige netop her, man definitivt kan foretage ændringer. Hvis man har trang til at snacke i løbet af eftermiddagen eller aftenen, kan man med fordel opbygge en vane med altid at have frugt i hjemmet, således denne trang altid kan blive stillet.

Føler man sig snydt, efter at have indtaget frugt om eftermiddagen i stedet for sukker, så kan man naturligvis godt give efter for sukkeret, for en del af at bygge nye vaner er, at intet er forbudt. Hvis man er ved at bygge nye vaner, og skal til at finde på denne “slankekur for livet,” så kan man ikke udelukke sukker. Det er tilmed et meget velkendt fænomen, at man altid ekstra gerne vil have det, man ikke må få – dette er ingen undtagelse med sukker. Derfor bør man ikke udelukke sukker fra sit liv, men i stedet forsøge med alternativer, der kan hjælpe én med at stille eksempelvis trangen til en eftermiddagssnack, ved at spise frugt i stedet.

Til aften- og weekendsnackeriet kan man med fordel lave 50/50 frugt eller grøntsager sammen med sine mere usunde snacks. På den måde får man sine lækre, usunde snacks, men man bliver også mæt af frugt eller grøntsager, og har dermed ikke nær så meget plads til at spise andre ting.

Mental sundhed er individuelt

Som nævnt har den fysiske sundhed og den mentale sundhed en stor indflydelse på hinanden, men det er stadig to aspekter, der skal håndteres individuelt. Hvis man er udbrændt, ramt af stress eller deprimeret, er overskuddet til at være fysisk sund minimalt, og derfor bør man behandle mental sundhed individuelt.

Man kan behandle mental sundhed på flere måder; ved psykologhjælp eller ved at ændre de beslutninger man træffer i dagligdagen. Hvis man eksempelvis har en tendens til ikke at sige fra overfor andre, så vil man automatisk sætte sig selv i en situation der gør, at man anses som værende til rådighed. Det gælder både andres opfattelse af dig og din egen opfattelse af dig selv. Derved lægges der et pres på din psykiske sundhed, fordi du underbevidst forventer at skal være til rådighed konstant, og det bliver man udbrændt af.

Psykologhjælp er ikke for alle, men langt de fleste får gavn af, at tale med en psykolog, fordi psykologen kan hjælpe dig med at omstrukturere din hjerne og til at tænke anderledes. Psykologer arbejder også forskelligt, og arbejdsmetoden kan være meget anderledes, alt efter hvilken psykolog du besøger.